top of page

R.OSA Silvie Gribaudi v Ostravě divákům připomněla radost z pohybu a svobody

  • Obrázek autora: Mover
    Mover
  • 6. 7.
  • Minut čtení: 3

Aktualizováno: 11. 7.

V neděli 22. června 2025 se Komorní scéna Aréna v Ostravě stala dějištěm výjimečného večera. V produkci MOVE Ostrava a ve spolupráci s mezinárodním festivalem TANEC PRAHA zde proběhlo hostování inscenace R.OSA – 10 Exercises for New Virtuosities, neboli strhující one-woman show italské performerky Claudie A. Marsicano v choreografii Silvií Gribaudi. Tu si ostravské publikum oblíbilo už v roce 2021 v představení Graces.



Původně šlo o představení „jen“ o pohybu. Ale tělo a jeho vnímání – společenské, estetické i osobní – se během tvorby přihlásilo o slovo a Claudia sama přiznává, že právě až reakce okolí z něj udělaly téma. A to velmi aktuální. Byli jsme tak svědky představení, které boří stereotypy. Následné debaty s performerkou a českou režisérkou Jankou Ryšánek Schmiedtovou, která otevřela nové pohledy a společně jsme zažili večer, na který budeme ještě dlouho vzpomínat.


V centru sólového představení R.OSA stála osobitost Claudie A. Marsicano – její energie, nadhled, smysl pro humor i schopnost ukázat křehkost a sílu bez patosu. Publikum si získala tím, jak přirozeně na jevišti „je“, nikoliv tím, co představuje. Inscenace vznikla ve spolupráci s renomovanou italskou choreografkou Silvií Gribaudi, jejíž tvorba v Ostravě už jednou rezonovala: v roce 2021 zde sklidila úspěch se svou inscenací Graces. Letos se vrátila – a opět se trefila do citlivého místa současné společnosti.



R.OSA není jen taneční performance. Je to výzva. Oslava těla, které se vymyká normám a pokládá nejednu otázku: Proč by se někdo jako já nemohl hýbat, tančit, cvičit, být viděn? Claudia A. Marsicano, oceněná italská performerka, předvádí v deseti „cvicích nové virtuozity“ výbušnou směs energie, sebeironie a tělesné emancipace. Jeviště se mění v prostor, kde tělo není objektem pohledů, ale nástrojem svobody, radosti a přímé komunikace s publikem. A právě ostravští diváci od prvního momentu odpovídali s otevřeností, smíchem, dojetím a atmosféra v sále byla téměř elektrizující.


Po představení následovala debata s Claudií A. Marsicano a českou režisérkou Jankou Ryšánek Schmiedtovou, která má k tématu bodyshamingu osobní i profesní vztah. Dlouhá léta působila právě v Ostravě, takže i setkání s publikem mělo také silný osobní rozměr. Debatu vedla ostřílená MOVE moderátorka Anna Bangoura.


ree

Claudia se svěřila, že o svém těle začala přemýšlet teprve tehdy, když jí společnost naznačila, že „je to téma“. Zmínila i vřelé přijetí v Ostravě: „Byla jsem před publikem v Ostravě varována, ale zažila jsem tu velmi milé publikum, a neříkám to proto, že tu stále sedíte, ale opravdu to tak bylo." Zajímavý byl i její pohled na spolupráci se Silvií Gribaudi: „Silvia je choreografka, já jsem herečka. Musely jsme se poznat, musely jsme se naučit, jak komunikovat. Takže na začátku to byla opravdu výzva - pro mě pochopit, co chce, a pro ni, jak mi to sdělit."



ree

Janka Ryšánek Schmiedtová otevřela téma divadelní estetiky: „Když pracuji s plus-size lidmi na jevišti, tak je diváci milují okamžitě. Nějakým způsobem se na ně dokážou daleko rychleji napojit a daleko lépe s nimi prožít katarzi." Trefně glosovala také aktuální stav společnosti: „Jestli něco naše společnost absolutně nemá v pořádku, tak je to ego. (...) Jsou z nás takoví podivně vyhořelí workholholici, kteří nezvládají jednu věc - absolutně nezvládají své ego. A té další generaci jsme už strašně směšní, protože ona nám říká ‚Dobře, tak jste pracoval, a co z toho teda máte?‘"


🎧 Celou debatu si můžete poslechnout jako speciální díl našeho podcastu, který najdete na Spotify nebo zde na webu.


Recenzentka Tereza Cigánková svůj zážitek z večera shrnula pro Ostravan.cz takto: „Křehkost i síla ženského těla, odvaha být viděna jinak a smysl pro humor stály v centru sólového představení R.OSA performerky Claudie A. Marsicano. Deset ‚cviků nové virtuozity‘ proměnilo jeviště v prostor, kde se tělo stává nástrojem emancipace i radosti z pohybu. Publikum bylo vyzváno ke spoluprožívání – ne jako divák, ale jako součást výzvy ke změně pohledu.“




Děkujeme všem, kteří byli u toho – v pohybu, v naslouchání i ve sdílení a těšíme se na viděnou v pohybu během dalšího programu.


Součástí článku je galerie snímků fotografa Kamila Hauptmanna, který zachytil výjimečné momenty představení i debaty.


ree

 
 
 

1 komentář


Alex Alex
Alex Alex
(14. 10.)

It’s truly striking how online entertainment, particularly the high-stakes environment of legjobb casinok has unexpectedly fostered strong digital communities. The real thrill for many players isn't just the individual win, but the shared experience—connecting in forums and streams to discuss strategies, cheer for a streamer's big jackpot, or simply enjoy the collective adrenaline rush. This powerful sense of camaraderie proves that the desire for social engagement is often the most enduring part of the digital leisure landscape.

To se mi líbí
bottom of page