Performing, tvorba a tourování mezi Covidem

Je zjevné, že pro performery a pracovníky v kultuře nastává nová doba - řada zažitých zvyklostí nefunguje, diváci mají nové potřeby a strachy, společnost je rozdělována - mentálně a často i fyzicky. Co s tím?


Rozhodli jsme se vzít tuto novou situaci jako příležitost přenastavit způsob tvorby a programmingu, zahájit dialog s divákem i s jeho novými potřebami.

Komunita až na prvním místě

V rámci letošního meeting evropských kulturních center sdružených v síti Trans Europe Halles s výmluvným názvem Culture impact now, který proběhl v dánském Ebeltoftu, byl kladen velký důraz na komunitu.

Každá současná komunita je samozřejmě silně ovlivněná společenskou situací, probíhajícími omezeními a všudypřítomnou nejistotou. Mezi aktéry evropských kulturních center se tato situace odrazila ve zvýšeném zájmu o participativní divadlo, netradiční projekty rozvíjející vztahy v komunitě, outdoorové a site-specific projekty, performativní procházky a jiné formy umění jako zážitku. Naopak je zde patrný odklon od velkých autorských produkcí.

Zpět k globálním tématům

Jedou z opomíjených stránek pandemie je to, že její rétorika přehlušila témata ekologického uvědomění a udržitelnosti, kterému se poslední dobou konečně začala věnovat zasloužená pozornost.

Focus na tato stále aktuální témata navzdory probíhající koronavirové krizi neztratila například finská performativní platforma Performing Hel. Jejím poselstvím je dobře známá pravda, že ekologické a jinak uvědomělé aktivity mají smysl i v drobných úkonech. Vyzývají k využívání hromadné dopravy v rámci festivalů, užívaní recyklovatelných materiálů během produkcí, otevírání debat na toto téma, apod.


Z celého showcasu rozhodně svou kvalitou i uvědomělostí vystupovala tvůrčí platforma WAUHAUS Helsinki , která zúčastněným představila nové přístupy a mezioborové spolupráce na hranici performing a vědy.


Písmem o pohybu

I v oblasti kritického psaní se díky/kvůli pandemií tvoří nové přístupy a podoby. Během workshopu Writing about dance in alternative formats vyšlo najevo, že skrze umělecké formy se daří bořit bariéru mezi kritikou a tvůrcem. Oba mají totiž stejný cíl - komunikovat uměleckým stylem a posunout obě formy (pohyb i psaní) společně dopředu, k divákovi a komunikovat s ním.


Tyto tendence můžeme sledovat na výstupech z workshopu, například v textu Terezy Cigánkové - www.tanecniaktuality.cz/en/emerging-critics/red-against-blue-and.


Turné autorské inscenace Brave New Life

Díky stipendiu FPÚ se odehrálo podzimní turné česko-slovenské inscenace Brave New Life v Tabačka Kulturfabrik v Košicích, Městském divadle ve Varnsdorfu a v Moving station v Plzni.


Pro toto turné jsme na představení Brave New Life aplikovali úpravu pro touring a připravili nastudování v anglickém jazyce. Vzhledem k velikosti inscenace plánujeme s podporou polského divadelního institutu také polské turné s zastávkou v naší partnerská organizaci the Gdańsk Shakespeare Theatre, a dále severské udržitelné turné s Dance Info Finland na podzim 2022.


Tento výskum a činnosť z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.




16 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše